Wetenschappelijk onderzoek

Waarom

De Nederlandse Obesitasstichting maakt wetenschappelijk onderzoek mogelijk om zo de volksgezondheid te verbeteren en de maatschappelijke en economische gevolgen van overgewicht en obesitas te beperken.

Bedreiging voor volksgezondheid

Een gebrek aan effectieve, toegankelijke, behandelingen voor langdurige gewichtsvermindering vergroot de enorme omvang van deze ziekte en maakt het daarom een van de grootste bedreigingen voor de volksgezondheid in de toekomst. Wetenschappelijk onderzoek naar de ontstaanswijze van obesitas en de behandeling ervan is van groot belang om grip te krijgen op deze obesitasepidemie.

Er werd en wordt veel onderzoek gedaan om de mechanismen achter de wijze waarop obesitas ontstaat (pathogenese) te verhelderen. Naast onderzoek dat de pathogenese van obesitas probeert te verhelderen is er eveneens onderzoek naar preventie strategieën, informatievoorziening, overheidsbeleid en behandeling van obesitas.