Over ons & onze doelstellingen

Wat wij nog gaan doen

De Nederlandse Obesitasstichting wil een brede beweging op gang brengen en verschillende belanghebbenden aan zich binden en verenigen om samen het lijden dat obesitas veroorzaakt te verminderen. Elke dag zijn wij bezig partijen hierbij te betrekken.

Bijscholing aan de eerstelijnszorg

De eerste signalering van obesitas en de problemen die obesitas kan geven worden vaak zelf door de mensen thuis en daarna in de huisartsenpraktijk gedaan. Om overgewicht en obesitas aan te pakken is het belangrijk om de leefomgeving en persoonlijke omstandigheden van de patiënten mee te nemen in de aanpak. Hierdoor is de huisartsenpraktijk, in samenwerking met ondersteunende hulpverleners is de buurt, een goede plek om ook de diagnostiek en behandeling van overgewicht en obesitas op te pakken. Er is winst te halen in het signaleren, erkennen, registreren en bespreken van het (over)gewicht is de huisartsenpraktijk. Ook het starten en met name doorzetten van behandelingen kan beter. Hiervoor organiseert de Nederlandse Obesitasstichting een nascholingsprogramma door het land.
Community en patiëntenvereniging

Wij willen graag dat iedereen die zich in obesitas interesseert met elkaar in contact kan komen. Middels een patiëntenvereniging willen wij deze community oprichten. Een community die ervaringen met elkaar kan uitdelen, maar die ook de groep kan vertegenwoordigen.

Webinar: innovatief beleid en onderzoek tegen obesitas

De Nederlandse Obesitasstichting presenteert binnenkort een online webinar. Kritische vragenstukken omtrent obesitas komen aan bod voor beleidsmakers. Hierbij zullen ook internationale gastsprekers aanwezig zijn. Binnenkort volgt meer informatie!

Podcast Obesicast: Binnenkort live op Spotify!

Prikkelende onderwerpen over het hebben van overgewicht, interessante verhalen over afvallen, uitleg over medische inhoud en meer!

Kookwijs

Voorkomen is beter dan genezen. Wij zijn ervan bewust dat de meeste eetgewoontes op jonge leeftijd worden aangeleerd. Overgewicht onder kinderen komt steeds meer voor. Om hier meer bewustwording en begeleiding in te bieden organiseert de Nederlandse Obesitasstichting in samenwerking met Junior Chamber International (JCI) 'Kookwijs'. Dit zijn kookworkshops speciaal ontwikkeld voor kinderen tussen de 9-15 jaar. Waarbij een professionele kok prachtige creaties kookt met de kinderen. Meer informatie zal binnen kort volgen op de website.

De Nederlandse Fiets Grand Prix (uitgesteld ivm corona)

De Nederlandse Obesitasstichting geeft de aftrap voor een gezondere samenleving met de Nederlandse Fiets Grand Prix. Helaas uitgesteld ivm corona.

Informatieplatform

De stichting is onderweg om een groot kennisplatform te worden waar iedereen terecht kan. Van leek tot professional. Dit platform breiden we dagelijks uit. Wij zijn bezig middelen te genereren om de korte en lange langetermijndoelstellingen te kunnen financieren.