Overgewicht & Obesitas

De cijfers

In Nederland stijgt het aantal mensen met overgewicht nog steeds snel. Inmiddels is meer dan de helft van de volwassenen te zwaar. Dit neemt toe met de leeftijd, ouderen zijn vaak zwaarder dan jong volwassenen. Van de volwassenen heeft 35% matig overgewicht (BMI >25 kg/m2) en 15% ernstig overgewicht (BMI >30kg/m2). Mannen hebben vaker overgewicht dan vrouwen, vrouwen hebben vaker obesitas dan mannen.

Geschiedenis

Overgewicht en de problemen die het met zich mee kan brengen zijn niet nieuw. Sommigen zeggen dat de obesitasepidemie begon in de jaren tachtig, maar obesitas bestaat natuurlijk al veel langer. Eeuwen geleden al werd er over obesitas geschreven. 2500 jaar geleden waarschuwde Hippocrates er al voor dat mensen die meer vetmassa hadden eerder doodgingen dan mensen die minder vetmassa hadden. In de laatste 30 jaar is het aantal mensen met obesitas bijna verdriedubbeld. Ongeveer 44% van de volwassen wereldbevolking is te zwaar. Dat zijn wereldwijd 2.000.000.000 mensen met overgewicht, 2 miljard! Meer dan 300 miljoen mensen hebben morbide obesitas.
Gevolgen

Dit blijft niet zonder gevolgen. Mensen met overgewicht en obesitas zijn vaker ziek, hebben een grotere kans om arbeidsongeschikt te worden, hebben vaker psychische problemen en ervaren een mindere kwaliteit van leven dan mensen zonder overgewicht. Een steeds groter deel van de totale ziektelast in Nederland wordt veroorzaakt door overgewicht en de gevolgen hiervan. De maatschappelijke kosten lopen ook steeds verder op. De kosten van gezondheidszorg en arbeidsverzuim door overgewicht bedraagt inmiddels vele miljarden Euro’s per jaar.

Bronnen